Tänään 1.10.2013 järjestettiin maailman ensimmäinen kansainvälinen asiakaskokemuspäivä (Customer Experience Day, CXDay). Päivän tarkoituksena on nostaa esille asiakaskokemuksen arvoa yritysten arjessa. Sen järjestää kansainvälinen Customer Experience Professionals Association (CXPA).

Ympäri maailmaa ja verkossa  järjestettiin erilaisia tilaisuuksia, joissa myös palkittiin edelläkävijä yrityksiä ja asiantuntijoita.  Suomen tilaisuus järjestettiin YLEn isossa pajassa ja paikalle saapui reilu sata asiasta kiinnostunutta. Puheenvuoroissa käsiteltiin ansiokkaasti asiakaskokemusta ja sen johtamista eri näkökulmista.

Fazerin Blanka Juti kertoi tarinoiden ja heimojen merkityksestä asiakaskokemuksen luomisessa. Esimerkkinä vahvasta heimoutumisesta hän vinkkasi katsomaan Starbuckista poistuvia ihmisiä – valtaosa pitää kahvimukiaan niin päin, että Starbucksin logo on näkyvissä. Tämä symboloi vahvimmillaan jäsenyyttä heimossa.

Questbackin Jukka Nupponen muistutti, että asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus ovat eri asioita. Asiakaskokemus syntyy kosketuspisteissä ja myös mittaamisen tulee tapahtua vuosittaisten mittausten sijaan kosketuspisteisissä.

Marimekon Lea Aarinen-Koski kertoi, että miten heillä on yhdessä koko myymälähenkilöstön kanssa määritelty asiakaskohtaamiset uudelleen. Niissä myymälä on koti, henkilökunta on emäntä ja asiakas on ystävä, jonka kanssa käydään vuoropuhelua. Tämä on erinomainen esimerkki luovasta lähestymisestä, jolla kokemusten luominen viedään yrityksen arkeen.

Punaisessa hupparissa esiintynyt Rovion Antti Aaltonen valotti, että Roviolla asiakkaita kutsutaan faneiksi ja heidän päätehtävänsä on ilahduttaa faneja.

Suomen parhaaan asiakaskokemusteon palkinnon voitti Fazer, joka on erilaisin tapahtumin löytänyt uudenlaisia keinoja luoda asiakkaille merkityksellisiä kokemuksia. Onnea Fazer!

Fazer

Share This