Ihmisten liikkuvuuden vahva kasvu ja kaupungistuminen tekevät isoa muutosta elämäämme. Muutos ei  tapahdu tulevaisuudessa vaan tänään. Valitettavasti perinteisellä ajattelulla keskitytään edelleen voimakkaasti suunnittelemaan ja rakentamaan raskaita infrastruktuureja eikä usein ainakaan toteuttamisasteella kyetä vielä toteuttamaan moderneja, läpinäkyviä ratkaisuja. Asiakaskokemus on Suomessa vielä hyödyntämätön kilpailukeino ja vaatii halua, osaamista sekä sopivaa etukenoa läpinäkyvään toteuttamiseen.

Päivittäistavarakaupassa sulattelemme edelleen kotiinkuljetusta supermarkettiin ajamisen vaihtoehtona. Mikä meitä estää ostamasta isommat tavarat viikoittaisena kertatoimituksena kotiin ja hakemasta lähikaupasta tuoreet tuotteet silloin, kun tarve on? Entistä läpinäkyvämpi tulevaisuus on jo nyt verkkokaupasta 300 eurolla ostettavissa quadrokoptereissa, jota voi ohjata kännykällä. Laite välittää kännykkään kamerakuvaa eikä siitä ole kovin pitkä matka sinne, että lähitulevaisuudessa voisin tilata lähikaupasta tuotteita kotiini niin, että lähettinä toimii juuri tuo quadrokopteri.

kuplivat lasit

Vertaisvuokraus on autojen yhteiskäytön uusi toimintamalli. Vertaisvuokrauksessa voit lainata maksua vastaan lähialueen asukkaiden autoa, joka vähentää tarvetta auton omistamiselle ja vie käyttäytymistämme pienin askelin kohti kestävän kehityksen tarpeita. Suomessa pilotoivan Kortteliauton autoja voi nyt vertaisvuokrata muutamalla paikkakunnalla. Auton saa käyttöönsä myös älypuhelimella ja asiakas voi aloittaa vuokrauksen, päättää vuokrauksen ja lähettää tankkauskomennon mobiililaitteellaan. Sovelluksesta näkee myös auton sijainnin reaaliaikaisesti vuokrauksen aikana ja 20 minuuttia ennen vuokrauksen alkua. Helppoa ja läpinäkyvää niin vuokraajalle kuin käyttäjälle.

Asiakaskokemuksen johtamisen yksi elementeistä on rakentaa heti alussa toiminta läpinäkyväksi tai lisätä jo käynnissä oleva liiketoiminnan läpinäkyvyyttä niin henkilöstölle kuin asiakkaille. Muutos tulee viedä yrityksen kulttuuriin asti.

Share This